מיתוס


מיתוס :
מיתוס הוא סיפור בעל כוונה ומסר משמעותי הנוגע לעצם הקיום האנושי.הוא מבטא רעיונות ואמונות פילוסופיים, דתיים, מוסריים, אידיאולוגיה או השקפת עולם חברתית. בנוסף, למיתוס יש עוצמה רגשית, יש בו גרעין של מציאות והוא נתפס בקבוצה תרבותית מסוימת ובתקופות מסוימות כמייצג אמת שאינה ניתנת לוויכוח או לערעור.המיתוס מציג את הבלתי אפשרי, כמציאותי וטבעי. המיתוס מייצג ערכים מרכזיים של החברה. הוא ממלא תפקידים חברתיים הקשורים ליצירת לכידות חברתית ויצירת זהות קולקטיבית של חברי קבוצה מסוימת.בכל מיתוס יש סיפור אך לא כל סיפור הופך למיתוס.

דמות הגיבור:
דמות הגיבור במיתוס מעוצבת בד"כ באופן סטריאוטיפי.הדמות נתפסת כאמינה ואמיתית, אך היא מבטאת לעתים עיוות חיובי או שלילי של המציאות.פעמים רבות המציאות מפתיעה ומראה שציפיותינו שקשורות למיתוס ולסטריוטיפים היו שגויות. בתעשיית המדיה נעשה שימוש רב בסטריאוטיפים כדי ליצור ציפיות או לשבור ציפיות של הצופים או הקוראים בהתאם למה שרוצים לפרסם.למיתוסים ולסטריאוטיפים מיוחס תפקיד מרכזי בתהליכי בניית חברה ותרבות, בעזרתם מתעצבים זהויות של יחידים ושל קבוצות ותפיסות תפקיד.

הכחדה סימבולית ע"י מיתוס
הכחדה סימבולית זה היעדר או הפלייה בייצוג של קבוצה מסוימת במדיה, משמעותה היא מחיקת קיומה של אותה קבוצה, כקבוצה בעלת זהות ייחודית הזכאית לשוויון זכויות חברתי.למשל, אם קשישים לא מוצגים במרחב התקשורתי, אז הם לא יכולים לייצג ולבטא את עצמם וכך "נמחק" מקומם גם במרחב החברתי.

הדרכים של הפירסומות להחדרת מיתוסים:
א. מבנה קצר וקליט וחזרה רבה של הפרסומות (שטיפת מוח).
ב.עוצמת גירוי רגשית גבוהה של הפרסומת מעוררת הזדהות (פנייה לרגש, תחושת שייכות.).
ג. המבנה של הפרסומת הוא של בעיה ופתרון, כאשר הפתרון הוא השיא של הפרסומת ומוביל לשינוי. (למשל: דוגמנית שמייצגת איפור מראה שיש לה עור יפה וזה גורם לנשים לרצות לקנות, או בפרסומת של שוקולד מנסים להראות שמי שאוכל שוקולד מתגבר על לחץ וחרדות). 
            ד. בפרסומת יש שימוש באסטרטגיות רבות היוצרות אשליה של אמינות, מציאות ואובייקטיביות                       שנותנים תוקף למיתוס.

דוגמה למיתוס בתקשורת : 
  מיתוס האישה-  האישה בתקשורת מוצגת לפי תפקידיה המסורתיים.בד"כ האישה קטנה יותר מהגבר (נתמכת ע"י הגבר, מנומסת, עדינה). הרבה פעמים נשים מוצגות לפי המראה החיצוני שלהן, כאשר ההתייחסות החיצונית באה לידי ביטוי ומשפיעה על מס' תחומים:
א. אידיאל יופי-  הפרסום מציג יופי נשי אידיאלי שמעצב את היופי בחברה.זאת אומרת שנשים יפות נחשבות כנשים רזות, דבר שמשפיע על תפיסת היופי של נערות מתבגרות וגם של גברים. דוגמה: התוצאות של המיתוס הן הפרעות אכילה.
ב. נשים מוצגות כאובייקט מיני-  דרך הפירסום מציגים את המיניות של האישה, נותנים לה להופיע בפרסומות של בגדי ים ובפרסומות שבהן היא צריכה להיות חשופה כדי למשוך את הקהל.  

ג.. תכונות אישיות- בפירסום הנשים מוצגות כמונעות ע"י הרגש, רומנטיות, הפכפכות, מרוכזות בגופן וכו'. תכונות "נשיות" אלו מועברות באמצעות הפירסומות שמדגישות את התכונות הללו .

.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה